Орієнтири в роботі
Ключові проблеми на шляху реформування середньої освіти
Ключовою проблемою української школи є зміст освіти. Якщо вчителі не будуть розуміти, чого саме хочуть навчити дітей, то не знатимуть, як потрібно вчити. Перехід до компетентністної моделі навчання є надважливим завданням.
Більшість вчителів закладів освіти використовують знаннєву модель, з якою працювали багато років. Ії суть полягає в тому, щоб закласти дитині в голову як можна більше інформації. Але невелика кількість учителів зрозуміла, що інформація моє життєву цінність лише тоді, коли її реалізують на практиці.
Компетентністна освіта – це життєва практика, яка формується на основі міцних комплексних знань. У Новій українській школі, яка починається з першого вересня для перших класів, проблему з упровадженням компетентністного навчання технологічно вирішено через надання вчителю інструментарію.
Під час підготовки вчителів до роботи в перших класах їх навчали створювати такі умови на уроці, щоб дитина почала працювати тому, що вона відчуває потребу в знаннях. Це складно. Простіше змусити дітей рівно сидіти, уважно слухати та все записувати. Серед вчителів початкових класів, батьків, адміністрації є багато як прихильників, так і критиків впровадження ігрових форм роботи на уроці.
Відповідно до вікової психології основним способом пізнання світу 6-7 річних дітей є гра. Саме через гру дитина дізнається про те, що її оточує, чи як спілкуватися з ровесниками. Але непотрібно забувати, що дитина яка соціалізується та росте має також набувати відповідальності за свої вчинки.
Тому в Новій українській школі дитина поступово адаптується до сприйняття інформації. Спочатку вона отримує нові знання через гру, поступово опановуючи нові для неї способи пізнання. Педагог повинен добре знати вікові особливості дитини. Поставленні завдання повинні трішки перевищувати теперішню межу дитини. І саме через впровадження ігрової форми навчання й поступовому формуванні відповідальності дитини будується Нова українська школа. Нова українська школа відбудеться, якщо там будуть працювати люди, які люблять дітей, поважають їх, спілкуються з ними, спокійно ставляться до дитячих витівок, до дитячого галасу та безкінечних запитань. Сучасним дітям потрібні вчителі, яким хочеться вигадати щось нове, здивувати красою та нескінченною глибиною знань. Сучасний вчитель повинен вміти поставити мету, мотивувати дітей, організувати спільну роботу через впровадження нових методик, новітніх технологій, але головний інструмент учителя – слово, посмішка, уважний погляд, уміння слухати дитину. (За матеріалами журналу «Директор школи»)